چکیده :
عبارت "معنی زندگی" برای بسیاری از افراد یک مفهوم عجیب و غریب است.
اما در کتاب معنای زندگی منتقد مشهور تری ایگلتون ، نگاه جدی یا اغلب سرگرم کننده به سوال می کند و پاسخ شگفت آور خود را ارائه می دهد.
ایگلتون ابتدا بررسی می کند که قرن ها متفکران و نویسندگان - از مارکس و شوپنهاور گرفته تا شکسپیر ، سارتر و بکت - به سوال نهایی معنا پاسخ داده اند.
با این حال وی اظهار می دارد که این مسئله در دوران مدرن فقط مسئله ساز است.
اما به جای مقابله با آن ، بسیاری از ما با پر کردن زندگیمان از همه چیز از فوتبال گرفته تا روابط جنسی ، علم و ...
، با احساس بی معنایی و پوچی در زندگی خود کنار می آییم.
از طرف دیگر ، ایگلتون خاطرنشان می کند ، بسیاری از افراد تحصیل کرده معتقدند که زندگی یک حادثه تکاملی است که معنای ذاتی ندارد.
.
ایگلتون این دیدگاه از معنا را مورد بررسی قرار می دهد و نتیجه می گیرد که این دیدگاه ناتوان است.
او در عوض استدلال می کند که معنای زندگی راه حلی برای یک مسئله نیست بلکه مسئله زندگی به روشی معین است.
این متافیزیکی نیست بلکه اخلاقی است.
این چیزی جدا از زندگی نیست ، بلکه چیزی است که باعث می شود زندگی ارزش پیدا کند یعنی کیفیت ، عمق ، فراوانی و شدت زندگی.
در اینجا بحثی درخشان از مسئله ی معنا توسط یک متفکر برجسته مطرح شده است با پایان بندی ای بسیار جدی در ذهنش.
ایگلتون در کتاب معنای زندگی فلسفه ، ادبیات و منطق را به هم می آمیزد و با ترکیب این سه فلسفه ی زندگی را برای مخاطبانش شرح می دهد.
the phrase "the meaning of life" for many seems a quaint notion fit for satirical mauling by monty python or douglas adams.
but in this spirited very short introduction, famed critic terry eagleton takes a serious if often amusing look at the question and offers his own surprising answer.
eagleton first examines how centuries of thinkers and writers--from marx and schopenhauer to shakespeare, sartre, and beckett--have responded to the ultimate question of meaning.
he suggests, however, that it is only in modern times that the question has become problematic.
but instead of tackling it head-on, many of us cope with the feelings of meaninglessness in our lives by filling them with everything from football to sex, kabbala, scientology, "new age softheadedness," or fundamentalism.
on the other hand, eagleton notes, many educated people believe that life is an evolutionary accident that has no intrinsic meaning.
if our lives have meaning, it is something with which we manage to invest them, not something with which they come ready made.
eagleton probes this view of meaning as a kind of private enterprise, and concludes that it fails to holds up.
he argues instead that the meaning of life is not a solution to a problem, but a matter of living in a certain way.
it is not metaphysical but ethical.
it is not something separate from life, but what makes it worth living--that is, a certain quality, depth, abundance and intensity of life.
here then is a brilliant discussion of the problem of meaning by a leading thinker, who writes with a light and often irreverent touch, but with a very serious end in mind.